Danmarks klassiske ladcykel

Christiania Light

Pendix motor til eftermontering på Christiania cykel

Christiania ladcykel model Light med Pendix El motor, er vores foretrukne og favorit ladcykel til Københavner familiens travle hverdag. 
Christiania Light er skabt til transport af børn og indkøb. Ladcyklen er perfekt, når den kombineres med Pendix El motor, og vores Christiania cykel pakke. Vi har en færdig pakkeløsning, klar til dig.

Christiania Light Ladcykel Pakke

Check vores Christiania Light pakkeløsning

Christiania cykel modeller

Check Christiania cykel modeller forneden

Christiania Cykel SHORT

Passer til transport af 1 barn og småindkøb

Christiania cykel light

Christiania Cykel LIGHT

Perfekt til familien med 2 børn og indkøb

Christiania Cykel +30

Til Den Store Familie og Dagplejer til 6 børn

Christiania Cykel FOOD

Ladcyklen kan tilpasses alle erhver og formål

Christiania Cyklens Historie

Vores historie begynder på Christiania

Christiania er et gammelt militært område i København. Da den militære brug ophørte, stod området øde hen og blev i 1971 besat af autonome, som navngav området Christiania. I 1978 grundlagdes I/S Christiania Smedje af Lars Engstrøm sammen med sine venner, Jesper, Kjeld og René. De fire venner begyndte at producere brændeovne af gamle olietønder og stålplader, som de transporterede fra omkringliggende skrotpladser ved hjælp af gamle ladcykler fra krigens tid.

Lige fra starten valgte Christiania at være bilfri. Bilfriheden animerede til at tænke i andre transportformer til at fragte indkøb, træ, gastanke og børn. I/S Christiania Smedje begyndte at producere de velkendte og robuste cykelanhængere, som, efter i starten at være produceret på gamle sengebunde, blev udviklet og sat i produktion. Cykelanhængerne blev en succes på Christiania og blev solgt i et større antal over hele landet.

Christiania Ladcykle forgængere

Ladcyklens Historie i billeder

Den trehjulede transportcykel, som vi i Danmark kender som ladcyklen, blev for alvor sat i industriel produktion tilbage i 1870’erne i England. Den blev typisk brugt at købmænd, bagere og andre handlende, der kørte varer ud til kunderne i storbyer som London.

Mens det står hen i det uvisse, hvem der første gang lavede en trehjulet ladcykel, så er den tohjulede transportcykel, Long John, fra Fyn. Cyklen blev opfundet i Danmark af cykelfirmaet SCO, der første gang præsenterede cyklen på Wembley World Fair & Exhibition i 1924. Men i takt med at bilerne vandt indpas, forsvandt ladcyklerne og cykelbudene fra gadebilledet. 
Der skulle et hippieoprør til at bringe ladcyklerne tilbage i gaderne. I 1971 besatte slumstormere Bådmandsstræde Kaserne og Christiania blev grundlagt. Området var bilfrit, og det fik christianitten Lars Engstrøm, der arbejdede i Christiania Smede, til at bygge en ladcykel til sin kone, Annie. Kort tid efter begyndte de første ordrer at rulle ind, og sådan blev den klassiske Christiania cykel født. 
I dag bliver Christiania Bikes, som de hedder nu, samlet på Bornholm. Danskerne har taget så godt imod cyklen, at Christiania Bikes i 2011 fik Klassikerprisen ved Danish Design Award. 
Trængsel i storbyerne og ønsket om at transportere sig mere grønt og miljøvenligt har givet ladcyklen en revival, ikke bare i København og Amsterdam, der traditionelt er kendt som cykelbyer, men i hele verden.