SPEED-PEDELEC REGLER
Speed-Pedelec Regler | Hvilke regler for El-Cykel 45 km/t
Regler og Lovgivning:
Færdelsstyrelsen har offentliggjort den endelige bekendtgørelse for Speed-Pedelec forsøgsordningen med gældende regler. Den nye bekendtgørelse træder i kraft d. 1/7 2018. Hvis vi lige opsummere hvad der gælder omkring Speed-Pedelec FRA d. 1/7 2018 når forsøgsordningen træder i kraft:
- Indregistering: Nej
- Kørsel på cykel sti: Ja – EFTER FORHOLDENE
- Kørekort: Nej – dog skal 15-18 årige have et knallert kørekort
- Hjelm: Godkendt cykelhjelm – vi anbefaler en NTA8776 godkendt Speed-Pedelec hjelm
- Førens alder: 15 år+
- Anhænger: Må IKKE tilkobles
- Barnesæde: NEJ
- Forsikring: iht. Færdelsslovens §16 – der er forsikringspligt iform af en ansvarsforsikring. Husk at være opmærksom på at nogle forsikringselskaber ikke omfatter Speed-Pedelecs i den traditionelle indbo-/el-cykelforsikring, så det kan være nødvendig med en Kasko forsikring.
- Øvrig lovgivning: Sidestilles iøvrigt med de af færdselslovens regler, der finder anvendelse for 45 knallert
- Ikrafttrædelsesdato: 01/07/2018
- Forsøgsordningen blev taget op til evaluerings 01/05/2019, og blev her forlænget. Den er i dag stadig gældende, uden tegn på ophør.
Husk at køre efter forholdende – selv om du har “ret” så slår en bil/lastbil altså hårdest i svinget – så vær opmærksom på dine omgivelser og medtrafikanter.
1 MIO KR. SPØRGSMÅLENE TIL PROFESSOREN OM SPEED-PEDELEC OG REGLER?
- Kan man lave min 25 km/t el-cykel om til en Speed-Pedelec?
- Det korte svar er NEJ! – selv om man ulovligt tuner den så bliver det ikke en Speed-Pedelec, da en Speed-Pedelec er typegodkendt efter gældende lovgivning i EU om Speed-Pedelecs. De er altid dimensioneret til den kraft som motoren yder – det er en tunet 25 km/t el-cykel ikke nødvendigvis.
- Kan jeg købe et 500w motor kit og alminde cykel om til en Speed-Pedelec?
- Det korte svar er NEJ! – selv om motoren er inden for de tilladte 500w, så er din ombyggede cykel ikke en Speed-Pedelec, da en Speed-Pedelec er typegodkendt efter gældende lovgivning i EU om Speed-Pedelecs. De er altid dimensioneret til den kraft som motoren yder, herunder bremser, dæk, fælge, horn, lys, bremse lys, spejl og generelle konstruktion.
FØRST EL-CYKEL DEFINITIONERNE
I henhold til Cykelbekendtgørelsen §13 er en el-cykel begrænset til at assistere op til 25 km/t.
- §13: En cykel kan være forsynet med en el-hjælpemotor og må ikke være forsynet med andre motorer
- Stk. 2. En el-hjælpemotor må kun afgive effekt, når cyklens pedaler eller lignende samtidig betjenes
- Stk. 3. En el-hjælpemotor må højst have en effekt på 250 W
- Stk. 4. En el-hjælpemotor må kun afgive effekt ved hastigheder på 25 km/t eller derunder
Hvorimod en el-cykel der assisterer op til 45 km/t falder ind under Færdselslovens § 2, nr. 7
- §2, nr. 7: to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km i timen. Knallerter inddeles i stor knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen og lille knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i timen
HVORDAN GØR MAN SÅ?
- Den Ulovlige
- Her har vi den klassiske tuning – lige som på knallerterne. Det er bestemt ikke noget vi anbefaler, da du mister garantien og bringer el-cyklen over i en anden benyttelse som den måske ikke er bygget til – hertil kommer at den lovgivningsmæssigt falder ind under færdselslovens § 2, nr. 7 (stor knallert), hvor der træder andre forsikrings-, registerings- og udstyrsbetingelser i kraft (se nedenfor). En Tuning kan koste alt fra et til flere tusinde kr., alt afhængig af løsningen og tidsforbrug.
VI VIL GØRE OPMÆRKSOM PÅ AT DETTE IKKE ER NOGET VI ANBEFALER HOS Velohouse.
- Her har vi den klassiske tuning – lige som på knallerterne. Det er bestemt ikke noget vi anbefaler, da du mister garantien og bringer el-cyklen over i en anden benyttelse som den måske ikke er bygget til – hertil kommer at den lovgivningsmæssigt falder ind under færdselslovens § 2, nr. 7 (stor knallert), hvor der træder andre forsikrings-, registerings- og udstyrsbetingelser i kraft (se nedenfor). En Tuning kan koste alt fra et til flere tusinde kr., alt afhængig af løsningen og tidsforbrug.
- Den Lovlige
Her er selvfølgelig produkterne som er udviklet og produceret til en højere hastighed og ofte efter de europæiske standarter. El-cyklerne er ofte også 350 Watts motorer så man har også lidt mere “sjov” – til gengæld så betyder det at der så kræves kørekort, anvendelse af styrthjelm j.f. Færdselslovens § 81 (læs om kravene til styrthjelme i Bekendtgørelse om styrthjelme), lovpligtig ansvarsforsikring j.f. Færdselslovens § 105. Hertil kommer selvfølgelig at el-cyklen skal være Type-godkendt i henhold til lokal lovgivning – i Danmark sørger Trafikstyrelsen for disse “lokale” godkendelser, men de kan ikke afvise produktets lovlighed hvis de er type-godkendt efter EU-standard – “groft sagt” er el-cyklen typegodkendt til kørsel f.eks. i Tyskland, så skal Trafikstyrelsen godkende den, – men det kan tage nogen sagsbehandlingstid før det rent faktisk sker.
SPEED-PEDELEC REGLER: HVAD KAN BETALE SIG?
SPEED-PEDELEC REGLER