Ladcykler er ikke omfattet af en konkret standard for sikkerhed, når du skal cykle med børn eller transportere varer, og lovgivningen fortæller primært kun overordnet om antallet af børn, du må have med, og placeringen af bremser, lygter og reflekser. Torben Foged fra det uafhængige ForbrugerLab fortæller, hvordan du finder en sikker ladcykel.
Børn skal sidde på pladser, der er indrettet til transporten
Ladcyklen bliver mere og mere populær som transportmiddel i byerne, hvor især børnefamilier bruger ladcykler, eller Christiania-cykler, som de ofte også kaldes, til at køre rundt med poderne blandt andet til og fra daginstitutioner.
7 personer, så mange må der I ifølge loven være på en ladcykel. Typisk 1 voksen til at cykle, og op til 6 børn til at sidde på cyklen og i ladet – hvis cyklen er indrettet til det, og der er siddepladser til alle.
Netop reglen om siddepladser er vigtig, lyder det fra Torben Foged, der er director for product safety hos ForbrugerLaboratoriet, der er et uafhængigt laboratorium, der blandt andet rådgiver producenter om produktsikkerhed:
»Børnene skal kunne sidde ned og være fastspændte under kørslen. Samtidig er det vigtigt at huske, at børnene må ikke være ældre end 7 år, hvis de skal være i ladet eller sidde i en stol på cyklen.«
Sådan er reglerne for lys og reflekser på en ladcykel:
På en cykel med mere end 2 hjul skal der være mindst 1 forlygte, som skal sidde højst 50 cm fra cyklens yderste venstre kant. Hvis cyklen er over 1 m bred, skal der være mindst 2 baglygter. Baglygterne skal sidde højst 40 cm fra kanten og med en indbyrdes afstand på mindst 60 cm. Er cyklen ikke over 1 m bred, skal der kun være 1 baglygte, som skal sidde enten midt bag på cyklen eller til venstre for midten.
Ingen sikkerhedsregler for ladcykler
Cykeltrailere og børnestole til cyklen er omfattet af specifikke standarder, der skal sikre børnene på cyklen, men for ladcykler findes der ikke lige så konkrete og detaljerede sikkerhedskrav.
»Generelt er det sådan, at producenterne altid skal sørge for, at de produkter, de sender på markedet, er sikre i forhold til den brug, de er beregnet til. For ladcykler kan man sige, at fabrikanterne altså skal have lavet en risikovurdering, som sikrer, at cyklen er forsvarlig,« fortæller Torben Foged.
Når der ikke findes specifikke regler for præcis ladcykler, kan producenterne i stedet kigge på regler for, hvordan eksempelvis klapvogne og cykeltrailere skal indrettes. På den måde kan man få et fingerpeg om, hvilke sikkerhedskrav andre produkter stilles over for – da relevante dele kan anvendes for ladcykler.
Når det gælder ladcykler, anbefaler Torben Foged derfor, at du eksempelvis kigger på, om producenten har skrevet, hvor længe du kan bruge cyklen til børn. Måske passer den til bestemte behov eller er kun indrettet til børn i en bestemt alder.
Tjek ryghøjden og fastspænding af barnet
Ud over at tjekke brugsanvisningen eller informationer på cyklen for alder på børnene, der kan transporteres, og brugen af cyklen anbefaler Torben Foged, at du kigger efter ryghøjden på ladet, der hvor barnet sidder, og selerne, barnet spændes fast med.
- Ryghøjden skal være tilstrækkelig. Så meget af barnets ryg som mulig skal kunne læne op ad kanten på ryglænet eller kanten af ladet. Jo højere ryghøjde, jo bedre beskyttelse, hvis man kolliderer med cyklen.
- Selen skal holde barnet ordentligt på plads. Barnet må ikke kunne vride sig selv ud af selen, hvis det sidder uroligt eller gerne vil fri. Find allerhelst en sele med 2 skulderstropper og en skridtstrop, og den skal kunne justeres i størrelsen, så den passer til barnet – og passer, når barnet vokser.
Endelig skal du tjekke, at ladcyklen har en effektivparkeringsbremse, og at bremsen bremser hjulene under ladet.
Et andet råd, som også altid gælder:
»Husk den gode adfærd. Man skal bruge cykelhjelm, når man cykler. Det skal børn også, når de sidder i ladet på en ladcykel,« slutter Torben Foged.